Friday, January 21, 2011

Ciri-ciri Guru Yang Anda Suke????

Assalamualaikum..

hehe..sori ye pembaca semua. Entri aku kali ni juga berkaitan dengan guru@pendidik..Maklumla..aku kan bercita-cita nak menjadi pendidik. cume belum kesampaian je lagi..huhu.. macam dah xda topik lain je kn?? ape2 pun..thanks sebab sudi membacanya..

First of all. The question is.. (sila hitamkan jawapan anda di kertas OMR yang diberikan)

Mase korang sekolah atau masih bersekolah.. cikgu mana yang macam mana yang mampu membuat korang berjaya????
A) Garang
B) Lemah lembut
C) Ambil berat
D) Kelakar

Skema Jawapan (jawapan ini diambil dari misssalinasharing.blogspot)
A. Garang

So..sape-sape yang jawab selain dari A, jawapan anda salah.. Teeettt... sekian terima kasih.. (keputusan juri adalah muktamad)

Apela yang kau merepek ni Salina.. Kihkih.. Ini ialah pendapat peribadi. mungkin lain orang, lain cara penerimaan nye..

Aku suke cikgu yang GARANG ..Sebab cikgu garang dapat membentuk aku hingga berjaya.

CONTOH 1:
Cikgu add math aku sangat garang. So hari-hari aku akan menyiapkan homework add math yang confirm la menimbun-nimbun tu.. arghhh... memang expert aku jadinye ..haha.. sampaikan bile cikgu tu x bagi homework..Aku bagaikan orang hilang arah sebab kebosanan..

CONTOH 2:
Cikgu Prinsip Akaun.. Aku ade 2 orang cikgu yang ajar akaun. Masa tingkatan 4 aku di ajar oleh guru yang sangat baik..tapi..aku ni masalahnye, kalau cikgu tu dah baik..confirmla nak ambil kesempatan. Apelagi..tiap kali kelas prinsip akaun aku mesti membuat taik mate dan mengumpul air liur basi.. ekeke..Pastu aku ialah insan yang selalu failed prinsip akaun. Ambik kau..tido la lagi.. pemalas..hahaha..
Bile dah form5 baru la aku dapat cikgu akaun yang sangat power. dahla garang..pandai mengajar plak tu.. confirm2 la result prinsip akaun aku power kn..hehe.. (bangga diri lagi..ish..ish..) Now I have Degree in Accounting..Sungguh tak ku duga.. ;p

Itu aku mase sekolah.. Sekarang ni aku nak cerita masa aku mengajar plak dekat sekolah..

Aku ni kan cume cikgu sandaran. So ilmu-ilmu untuk jadi pendidik tu xda la dalam diri aku.. Untuk mencari pengalaman..aku pun buat la kajian sendiri.. hehe..rajin pulak die kan??

Nak tau macam mana aku wat research 2?? repondent nye mestila murid-murid yang ku kasihi sekalian..

Eksperiment 1:
First2 aku ngajar..aku jadi diri sendiri.. seorang yang baik..suke tersenyum..berjiwa remaja.. manjang buat lawak je kat dalam kelas..

Hasil kajian: 
Ya!!! aku disayangi student.. but the problem is..maybe diorang buat ape yang aku suruh. tapi yang dalam kelas jela. suruh buat kat rumah..haram diorang nak buat. kelas pulak bising macam pasar. ada sesetengah student plak, selamba badak je tido.. haishh..misi x berjaya.. kene tukar attitude ni..

Eksperimen 2:
Bile diberi peluang untuk masuk kelas yang aku x pernah masuk / ajar, aku try wat eksperiment kat bebudak ni.. saje nak tengok feedback. Aku x senyum langsung. muke serius gile (padahal dalam hati dok tahan gelak) sape wat bising je confirm kene marah..

Hasil kajian :
Ya!!! keadaan kelas sangat terkawal. tapi sayangnya ketika itu aku x mengajar dalam kelas diorang. so xdapatla nak kaitkan dengan pencapaian akademik diorang. tapi aku pulak jadi x selesa kerana x dapat jadi diri sendiri. pendek kata..hipokrit habis la...

So..camana aku nak jadi seorang guru yang berkualiti?? perlukah aku mengekalkan identiti sendiri, atau berpura-pura untuk kebaikan murid???

Sesape yang menjadi guru di luar sana..tolonglah saya..berilah pendapat anda.. (yang bukan guru pun boleh memberikan pendapat ok)

SAYA GURU BARU BELAJAR.. ;p

No comments:

Post a Comment